back

Wprowadzenie do SEO- zwiększenie widoczności

subject

Na przedostatnim spotkaniu usłyszałem sformułowanie, że: “klienci googlują do mnie przez email”. Chodzi o to, że wyszukiwarki są tak skonstruowane, że po zadaniu odpowiednich słów, jednej frazy odpowiadają wynikami bardzo dokładnie do pożądanego wyniku. Niektórzy, przyzwyczajeni (uzależnieni?) od wyszukiwarek właśnie w ten sposób komunikują się z innymi przy użyciu tekstowych komunikatorów.

Ale ja nie o tym, tylko o samych wynikach wyszukiwania. Od dobrych kilkunastu lat powszechnym stwierdzeniem jest: "Nie ma Cię w internecie- nie istniejesz". Teraz można to śmiało rozszerzyć do “nie ma Ciebie na pierwszej stronie wyników wyszukiwania- nie istniejesz”.

Dla niektórych przedsiębiorców to być albo nie być i każdy walczy o to, aby piastować jak najwyższą pozycję w wynikach wyszukiwania. Na tym powstała nowa gałąź rynku IT- specjaliści od pozycjonowania, w skrócie SEO (ang. Search Engine Optimization- optymalizacja dla wyszukiwarek internetowych). Ja specjalistą od SEO nie jestem, jednak ze względu na charakter mojej działalności, muszę wiedzieć jakie reguły i techniki są potrzebne po mojej stronie, aby dostarczyć produkt, który można łatwo wypozycjonować. Po prostu skupiam się na technicznej części SEO (ale to tylko wierzchołek góry lodowej).

Samo stworzenie strony, z dbałością o techniczną realizację SEO w żaden sposób nie gwarantuje sukcesu. W zasadzie to w ogóle go nie gwarantuje. Naturalnie należy zadbać o szybkość ładowania się strony, użycie odpowiednich znaczników HTML, uporządkowanych danych, zoptymalizowanych mediów... etc, jednak jest znacznie więcej pracy, którą należy wykonać, aby nasza pozycja się polepszyła.

Po pierwsze, moim zdaniem najważniejsze, to jakość treści, które umieszczamy. Znam przypadki, gdzie z technicznego punktu widzenia strona w miarę poprawnie, jednak zawartość była po prostu informacją pożądaną. Może nie można w tym konkretnym przypadku mówić o niszy, po prostu treści niosły za sobą wartość dla obiorcy. Po drugie - słowa kluczowe. Im lepiej dobrane słowa w treściach, które znajdują się na naszej stronie tym większa szansa na przypisanie ich podczas wyszukiwania do naszej strony. Po trzecie, to ilość linków, które kierują do naszej strony. Im więcej źródeł linkuje do naszej strony, tym lepiej nasza pozycja będzie wyglądać.

Gdy połączymy powyższe, czyli linki do naszej strony będą zawierać te słowa kluczowe, mamy najlepszą możliwą kombinację. Jeszcze lepiej, gdy każdy link opisany będzie dokładnie jedną frazą. Należy pamiętać, że umieszczanie linków do naszej strony gdzie popadnie nie jest najlepszym pomysłem. To musi być wyważone i racjonalne, w innym przypadku wyszukiwarka może obniżyć pozycję strony, traktując takie linki jako nadużycie.

Należy pamiętać, że wyniki wyszukiwania nie aktualizują się z dnia na dzień. Działa to tak, że wyszukiwarka skanuje wszystkie strony w internecie, jedna za drugą. Raz zeskanowana strona musi czekać ponownie na swoją kolej. Z tego wynika, że rezultatów możemy się spodziewać po kilku dniach a nawet tygodniach. Z mojego doświadczenia, jeśli wszystko zrobimy najlepiej jak potrafimy: posiadamy stronę z unikalnymi treściami o wysokiej jakości, do naszej strony linkuje wiele innych stron, a techniczna realizacja jest bliska doskonałości, to na wyniki trzeba poczekać około sześć miesięcy. Nie da się tego przyspieszyć. Naturalnie są rzeczy, które można wykonać, aby wspiąć się szybko na górę, ale utrzymać tak zdobytą pozycję będzie znacznie trudniej niż ją wypracować pracą u podstaw.

I tutaj moje uwagi dotyczące firm oferujących usługi SEO. Sam nie korzystam z usług takich firm, jednak moi klienci tak. Do tej pory jeszcze nie udało się im znaleźć godnego wykonawcy, którego mogliby z czystym sumieniem polecić. Należy tutaj uważać przede wszystkim na firmy, które brak rezultatów tłumaczą “zmianą algorytmu google”. Oczywiście, algorytm się zmienia ale to nie znaczy, że wywraca całe SEO do góry nogami.

Jeżeli chodzi o narzędzia, to korzystam z takich, które bardziej przydają się specjalistom od tworzenia kodu, ale ostatnio natrafiłem na interesujące wtyczki do chrome: do sprawdzania pozycji oraz do analizy słów kluczowych.

Jeżeli macie jakieś doświadczenia z SEO, chętnie wymienię się na najbliższej kawie już w czwartek!


Oprogramowaniem zajmuję się profesjonalnie od ponad 10 lat. Prowadzę software house, w którym staram się skupiać przede wszystkim na MVP dla małych i średnich oraz tych, którzy dopiero zaczynają. Bywam cyfrowym nomadem choć turystyka nie jest moim zainteresowaniem. Lubię niekomfortowe sytuacje, poznawać nowe oraz dzielić się tym co dobre. Między innymi tak powstał zielonogórski OpenCoffee. Nic na siłę.

Skopiowano do schowka!

Website update available. Click button below to reload into latest version.

Nasza strona używa cookies. Więcej na temat przetwarzania danych dowiesz się w naszej polityce prywatności.