back

Wprowadzanie procesów w przedsiębiorstwie

subject

Tegoroczny początek listopada to czas długich weekendów dla jednych, a dla drugich czas problemów związanych z małą liczbą godzin pracy. Do którejkolwiek grupy nie należysz, może znajdziesz chwilę, aby zastanowić się czym jest przedsiębiorstwo, które prowadzisz.

Mówi się, że firma to ludzie. To na pewno prawda. Ludzi jednak można zastąpić, środki trwałe oraz narzędzia wymienić, a logotyp poddać procesowi rebrandingu. Czym więc są przedsiębiorstwa, które z takim zapałem budujemy? Głównym celem jest naturalnie gromadzenie i pomnażanie bogactwa poprzez dostarczanie odpowiednich produktów i usług. Ten mechanizm od początku (np. odebranie zlecenia) do końca (wystawienie faktury) jest dla każdego z nas mniej lub bardziej złożony i można określić go mianem procesu.

Samo dostarczanie wartości klientom nie jest jednak jedynym procesem, który sprawia, że nasza firma jest tym, czym jest. Są jeszcze działania związane z kadrami, reklamą czy szeroko pojętym PR. Czy jesteś w stanie wymienić wszystkie procesy, które zachodzą w Twoim przedsiębiorstwie? Czy masz świadomość, które z nich można usprawnić, a które z nich są doprowadzone do perfekcji?

Od prawie pół roku dokonuje dogłębnej analizy procesów, które są przetwarzane w mojej spółce. Razem z zespołem stworzyliśmy dość szczegółową listę wszystkich rzeczy, które realizujemy. To pozwoliło nam dostrzec, czego jeszcze brakuje, a co jest uchem igielnym. Następnie dokonaliśmy formalizacji tychże. To była dość karkołomna praca, jednak na efekty nie trzeba było długo czekać.

Podczas tworzenia takiego “procesu” dotyczącego konkretnej rzeczy, można bardzo łatwo dostrzec bolączki oraz zagrożenia, które powstają przy realizacji czynności, które się na niego składają. Gdy proces jest już gotowy, można się pokusić o jego optymalizację czy automatyzację, a także łatwiej jest szukać pomocy, gdy wiemy z czym dokładnie mamy do czynienia.

Formalizacja to etap żmudny i monotonny, jednak przynosi naprawdę wymierne korzyści. Po pierwsze normalizuje wykonywane czynności- koniec z podwójnymi standardami. Następnie pozwala na sprawniejsze podejmowanie decyzji, co oszczędza czas i chroni przed bólem głowy (jak donoszą wyniki badań psychologów- podejmowanie decyzji po prostu męczy). Jednak, co może być najkorzystniejsze, to po prostu możliwość łatwiejszego delegowania zadań, a może nawet ich całkowita automatyzacja.

Pomimo niewdzięczności, jaką jest wprowadzanie procesów, mechanizmów i struktur, jest jedna rzecz, która przeważa szalę korzyści. Jest nią możliwość skalowania firmy, której bez normalizacji po prostu sobie nie wyobrażam.


Oprogramowaniem zajmuję się profesjonalnie od ponad 10 lat. Prowadzę software house, w którym staram się skupiać przede wszystkim na MVP dla małych i średnich oraz tych, którzy dopiero zaczynają. Bywam cyfrowym nomadem choć turystyka nie jest moim zainteresowaniem. Lubię niekomfortowe sytuacje, poznawać nowe oraz dzielić się tym co dobre. Między innymi tak powstał zielonogórski OpenCoffee. Nic na siłę.

Skopiowano do schowka!

Website update available. Click button below to reload into latest version.

Nasza strona używa cookies. Więcej na temat przetwarzania danych dowiesz się w naszej polityce prywatności.