back

Systemy do zarządzania relacjami z klientami

subject

Zima dała nam w kość, ale posiadając odpowiednie narzędzia, można podziałać nawet z biura. Dzisiaj chciałbym pokrótce scharakteryzować narzędzia CRM, czyli systemy do zarządzania relacjami z klientami.

Na początku przygody, jako niedoświadczonemu przedsiębiorcy w zupełności wystarczała mi kartka papieru do zapisywania danych kontaktowych i tworzenia notatek ze spotkań. Stos kartek zmienił się w notes, a kontakty zapisywałem po prostu w telefonie. Mała baza klientów, niewielka ilość projektów- wszystko pod kontrolą. Notes zamienił się w terminarz i myślałem, że to już koniec mojej ewolucji w tym zakresie.

Kiedy zwiększa się zespół, okazuje się, że sprawne przekazywanie danych kontaktowych, notatek i/lub dokumentów związanych z konkretnym kontaktem jest kluczowe. Na przykład w sytuacji, w której moi współpracownicy uzgadniają z klientem jakieś rzeczy na temat jego projektu i dopóki sami mi tego nie powiedzą albo sam nie zapytam- te rzeczy giną gdzieś i następuje komunikacyjny chaos.

Systemy CRM, przez niektórych uważane za coś okropnego, są tak naprawdę po to, aby przeciwdziałać takim sytuacjom jak ta, którą opisałem powyżej. Najważniejszą kwestią jest ich odpowiedni dobór. Źle wybrane narzędzie może skutecznie zniechęcić do korzystania z CRM i zaowocować powrotem do starej, dobrej, prostej metody kalendarza.

Parę tygodni temu rozglądałem się dość mocno w tym zakresie i mam kilka narzędzi, jeszcze w fazie testu, na które, moim skromnym zdaniem, warto zwrócić uwagę. Pierwszym z nich jest platforma z polskim rodowodem - sugester. Co prawda powstała ona z myślą o tworzeniu baz wiedzy, FAQ i tym podobnych rzeczy i w zasadzie dzięki temu na tę platformę trafiłem, ponieważ na niej oparłem bazę wiedzy dla jednego ze swoich projektów. Platforma na przestrzeni 4 lat mocno ewoluowała i dosyć dobrze sprawdza się w roli nie tylko związanej z bazą wiedzy czy forum sugestii. Można również bardzo zwinnie obsłużyć klientów (email support) jak również zarządzać kontaktami i projektami do nich przypisanymi. I jest tani.

Druga platforma, która jest pod moimi testami, to zagraniczny AgileCRM. Ten system został stworzony z myślą o sprzedaży, kontaktowaniu się z leadami, mass mailingiem. Moim zdaniem jego najciekawszą stroną są notatki, które można współdzielić z członkami zespołu a także ustalać poziom uprawnień, do jakich informacji o kontakcie który członek naszego zespołu ma dostęp, np. dział wsparcia technicznego nie będzie mieć dostępu do umów podpisanych z kontaktem. Platforma do najtańszych nie należy, wydaje mi się jednak, że przy odpowiedniej infrastrukturze (w sensie zespołu i podziału obowiązków) jego cena może okazać się naprawdę atrakcyjna.

Systemów CRM jest cała masa, niektóre firmy tworzą takie od podstaw na własne potrzeby i są bardzo rozbudowane (miałem okazję brać udział w tworzeniu takiego systemu, trwało to ponad 4 lata i podejrzewam, że trwa nadal).

Niezależnie od tego, kto będzie dostawcą CRM zawsze powstaje wątpliwość jak bardzo dane, które są tam przechowywane są bezpieczne i kto ma do nich dostęp. To jest dla mnie główny hamulec, dla którego ociągam się przed całkowitym przeniesieniem wszystkich dokumentów i kontaktów w jedno miejsce. To są bardzo wrażliwe dane i najlepiej gdyby nigdy nie wpadły w niepowołane ręce.

Korzystasz z jakiegoś CRM? Co Ciebie w nim urzekło? Czego Ci brakuje? Porozmawiajmy o tym już w czwartek przy kawie!


Oprogramowaniem zajmuję się profesjonalnie od ponad 10 lat. Prowadzę software house, w którym staram się skupiać przede wszystkim na MVP dla małych i średnich oraz tych, którzy dopiero zaczynają. Bywam cyfrowym nomadem choć turystyka nie jest moim zainteresowaniem. Lubię niekomfortowe sytuacje, poznawać nowe oraz dzielić się tym co dobre. Między innymi tak powstał zielonogórski OpenCoffee. Nic na siłę.

Skopiowano do schowka!

Website update available. Click button below to reload into latest version.

Nasza strona używa cookies. Więcej na temat przetwarzania danych dowiesz się w naszej polityce prywatności.